LHC Perspektiv

En plats för att visa på perspektiven.

  • PERSPEKTIV: LHC

En fredagsspaning inför helgen

Av Hans Winberg
Generalsekreterare, LHC

Kära läsare,

Det finns varje vecka några små luckor i molnen där det avslöjar sig en sol. Och då börjar fåglarna kvittra och hackspettarna hacka. Jag stänger ögonen en stund och tänker att det ändå är en vacker värld vi lever i. Så går man in igen och öppnar det ständiga flödet och så var det inte lika vackert i världen längre.

Därför försöker jag fokusera på det hoppingivande som ändå sker. Under en lunchworkshop om export inom hälso- och sjukvårdsområdet fick jag flera sådana impulser. En sådan är att det råder ganska stor samsyn kring att svenska innovatörers stora problem är att det inte går att visa sina produkter och tjänster i den svenska vården. Utan en hemmaaffär är det väldigt svårt att övertyga i andra länder. Särskilt eftersom Sveriges varumärke är så starkt, där inte minst den svenska vården har ett oomtvistat gott rykte. Varför vill den inte ha produkterna?

En stor anledning till detta är att vi alltmer gått från forskning och utveckling till enbart forskning. Då kan aldrig innovationer prövas i verkliga livet, inne i linjen. Projekten involverar oftast bitar av vården, men de ligger i särskilda innovationsplatser eller testbäddar eller någon annanstans. Men bredvid. Utanför. Vid sidan om. Och så långt som till upphandling når man alltför sällan.

Det gäller inte bara upptaget av produkter, utrymmet för verksamhetsutveckling i vården trängs nästan alltid undan av den dagliga vårdproduktionen. Alla upplever sig stressade i en svårbegriplig arbetsmiljö. Vi har lyft ut utveckling från vården och flyttat den snett uppåt eller åt sidan så att nya idéer inte hinner slå rot i den vanliga patientvardagen.

Detta borde vi göra något åt. Det är kulturellt lite svårt, men styrmässigt fullt genomförbart. Och det handlar inte om mer resurser, utan en bättre resursfördelning. Vi måste sätta av pengar till utveckling inne i verksamheterna, åtföljda av styrsystem som ser det som alla verksamhetschefers naturliga uppgift att stimulera innovation. Och innovationerna måste få vara pragmatiska. Allt gott är inte storslaget och allt storslaget är uppenbarligen inte gott. Djävulen ligger oftast i detaljerna. Prövar vi saker i verkligheten är det lättare att spåra nödvändiga förändringar in styrsystem och regelverk så att inga onödiga hinder uppstår.

Så lägg en eller två procent av alla FoU-satsningar på att skapa utrymmet för att använda goda idéer i praktiken. Det skulle lösa upp många knutar.

Lägg också en del av helgtiden på att prata hoppfulla framtider med dina nära och kära. Det löser också upp en del knutar.

Trevlig helg,

Hans

Tillbaka till artiklar